ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Փափագում եմ Հայաստանում կայացած տեսնել քաղաքացիական հասարակությունը»

«Փափագում եմ Հայաստանում կայացած տեսնել  քաղաքացիական հասարակությունը»
14.02.2014 | 11:46

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գրող, գրականագետ, գեղանկարիչ ԱՐԹՈՒՐ ԱՆԴՐԱՆԻԿՅԱՆԸ:

«ՑԻՏՐՈՒՍԱՅԻՆ ԿՈՒԼՏՈՒՐԱՆԵՐԸ» ՀԱՅԿԱԿԱՆ ԱՎԱՆԴԱԿԱՆ ՀՈՂԻ ՎՐԱ ՉԵՆ ԱՃՈՒՄ»


-Արթուր, վերջին շրջանում կարծես թե ավելի շատ գեղանկարչությամբ ես տարված: Գրականությունը, գրականագիտությունը նահա՞նջ են ապրում քո կյանքում:
-Ոչ թե դժվարին հարց ես տալիս, այլ պատասխանելու առումով չափազանց մեծ պատասխանատվություն ենթադրող հարց: Ընդհանուր մշակութային մթնոլորտում իրեն հարգող ցանկացած մտավորական պետք է ունենա իր սկզբունքը: Իմ սկզբունքը շատ պարզ և շատ բազմաշերտ է. անել մի բան, որը ոչ ոք չի անելու: Այս սկզբունքը մշակույթի տարբեր ոլորտներ է ինձ տարել: Տարիներ շարունակ իմ զբաղվածությունը միտված է ներքին իմացական զարգացմանը: Ես կարծում եմ, որ հայ մտավորականը իմացապես այնքան էլ զարգացած չէ: Եթե նկարիչը նկարում կամ գրողը գրում է` առանց հաղորդակցվելու աշխարհի բարձր կուլտուրային, հենված զուտ իր ազգային ավանդույթների վրա, նրա ստեղծածը այն արժեքը չունի: Բայց եթե միայն սևեռվում է եվրոպական, ամերիկյան արժեքների վրա` մոռացած ազգայինը, և հայ մշակույթ է բերում «ցիտրուսային կուլտուրաներ», բնականաբար, այդ «կուլտուրաները» հայկական ավանդական հողի վրա չեն աճում, դրանք դրսեկ ազդեցություններ են, որոնք ժամանակի հետ կանցնեն-կմոռացվեն:
-ՈՒրեմն ինչպե՞ս պահել հավասարակշռությունը:
-Ես կարծում եմ, որ մտավորականը հանրային շեշտվածությամբ պետք է իր զբաղվածությունը պայմանավորի: Հոգևոր պեղումներ պիտի անի և տեսնի, թե մեր մշակույթը, ի վերջո, ի՛նչ է իրենից ներկայացնում, արևելյա՞ն է, եվրոպակա՞ն է: Սա շատ կարևոր խնդիր է: Մենք ազգովին երկփեղկված ենք ի սկզբանե: Եվ այդ երկփեղկվածությունը չափազանց նպաստում է մեր կողմնորոշելիությանը: Ինչպես մենք մեր ազգային խնդիրներում ենք ոչ այն է` եվրոպական, ոչ այն է` ասիական, այնպես էլ մշակույթի մեջ ենք: Կան մտավորականներ, որոնց ստեղծագործությունը ժամանակին համընթաց չէ, չափազանց հին է և այս իսկ ժամանակի մեջ արդեն մոռացված է: Եվրոպական արժեքներին տրվածներն էլ ազգային հենքը չունեն: Ազգային հենք ասելով` նկատի ունեմ Նարեկացուն, Մեծարենցին, Տերյանին, այլոց: Նրանք բոլորն իմացյալ մտավորականներ էին, ունեին սկզբունքայնություն: Այսօր չկան այդպիսիք:
-Գուցե սա հենց ժամանակի՞ խնդիրն է` մեր ապրած ժամանակի:
-Ես միշտ մտածում եմ այն ժամանակների մասին, որում ապրում էր Հակոբ Պարոնյանը: Սրի ու սովի մղձավանջի մեջ` Օսմանյան կայսրության պայմաններում, նա մեզ ընծայեց բարձրարժեք գրականություն: Սա իսկապես ընծայում է: Նա իր տեսածի արդյունքում մեծ երգիծաբանություն ավանդեց մեզ: Այդպիսի երգիծաբանության համար չափազանց շատ հիմքեր կան նաև մեզանում, մեր ապրած իրականության և ժամանակի մեջ: Այսօր Հայաստանում գերիշխող են իրավիճակային կոմիզմը և լեզվական կոմիզմը: Բայց ինչպես տեսնում ենք, այսօր մենք չունենք ապագայի դրամատուրգ երգիծաբանը: Երբ պետության կողմից է թելադրված մտավորականի, գրողի մտածողությունը, լինում է այն, ինչ արդեն տեսել ենք խորհրդային ժամանակներում: Մտավորականը պիտի կարողանա տեսնել այսօրվա իրավիճակային թերությունները և դրսևորի քաղաքացիական ակտիվություն: Ես փափագում եմ Հայաստանում կայացած տեսնել քաղաքացիական հասարակությունը: Սա շատ թանկ բան է անձամբ ինձ համար: Մենք այսօր քաղաքացիական հասարակություն չունենք: Դրա տեղում հանրային ինչ-որ խմբավորումներ են, այդ թվում և կուսակցություններ, որոնք չեն դառնում քաղաքացիական հասարակություն: Եվ այս պայմաններում հնարավոր չէ պահանջել ժամանակակից գրողից դարակազմիկ (բառը թող բարձրագոչ չթվա) ստեղծագործություն: Դրա համար նախ հանրային ազդակ պետք է լինի: Հրանտ Մաթևոսյանի ժամանակ կար հանրային ազդակը, և ռուսները գնահատեցին նրան: Մենք էլ, տեսնելով, թե ինչպես են գնահատում մեր մեծ գրողին, ինքներս էլ գնահատեցինք: Հրանտ Մաթևոսյանի ժամանակ հանրային ազդակը մի ճիչ էր` ուղղված խորհրդային գաղափարաբանությանը: Այսօր ամեն ինչ թվացյալ ազատ է, թվացյալ պարզ է, թվացյալ թափանցիկ է, և խոշոր ստեղծագործության հանրային պահանջը չկա: Հանրային պահանջն է ծնում ստեղծագործողին` գրողին, նկարչին, ճարտարապետին: Մենք մեր անցյալը ոչ թե չենք արժևորում, այլ չենք իմանում: Մենք վաղուց ի վեր ու շարունակաբար սփյուռքը դարձրել ենք կթան կով: Տարբեր հեռուստամարաթոնների, բարեգործական ակցիաների ժամանակ հիշում ենք սփյուռքի մասին: Բայց սփյուռքն ինքն էլ իրեն, իր անցյալը չի ճանաչում: 1863 թվականին հրատարակվել է «Արևմտահայոց ազգային սահմանադրությունը»: Մինչև հիմա սփյուռքի հայահոծ գաղթավայրերն այդ սահմանադրությունից օգտվում են: Օսմանյան կայսրության նեղ պայմաններում հաստատվել է այս բացառիկ սահմանադրությունը, որը նպաստում էր արևմտահայոց ազգային, իմացական, լուսավորական առաջընթացին: Եվրոպական կրթություն ստացած, ուսյալ մարդիկ էին այդ սահմանադրությունը գրողները` Գրիգոր Օտյան, Աղաթոն, Սերվիչե, Նիկողայոս Զորայան, Նահապետ Ռուսինյան:

«ԵՎՐՈՊԱԿԱՆ ՏԱՐԲԵՐ ՍԱՀՄԱՆԱԴՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻՑ ԱՐՎԱԾ ԿՈԼԱԺԱՎՈՐՈՒՄ»


-Ստացվում է, որ Օսմանյան կայսրության բիրտ բարքերի պարագայում արևմտահայերը կարողացել են ստեղծել սահմանադրություն և կյանքի կոչել այն, իսկ ազատ, անկախ հայրենիքում մենք անվերջ խոսում ենք սահմանադրությունից, մարդու սահմանադրական իրավունքից ու այդպես էլ չենք հասնում այդ արժեքների գերակայությանը մեր կյանքում: Ո՞րն է պատճառը:
-Որևէ սահմանադրագետ թող ինձ ասի, թե Հայաստանի Հանրապետության գործող սահմանադրությունը աշխարհի ո՞ր երկրի սահմանադրության հիմքով է գրված: Բնականաբար, ես կարծում եմ, որ այն մի քանի սահմանադրությունների կոլաժ է: Ազգային հենքն այստեղ անպայմանորեն պիտի լիներ, մեր սահմանադրությունը պիտի տեղայնացված լիներ: Մենք աշխարհի այս փոքրիկ հատվածում ապրող փոքրաթիվ ժողովուրդ ենք, ում սահմանադրությունը եվրոպական տարբեր սահմանադրություններից արված կոլաժավորում չպիտի լիներ: Ազգային ինքնության խնդիրներ պետք է շոշափվեին սահմանադրության մեջ: Զարտուղություններ կան մեր սահմանադրության մեջ: Դրա համար էլ ինձ շատ հետաքրքրում է, թե այս սահմանադրությունն ո՞վ է գրել: Հանրությունը մշտապես բողոքում է կուսակցությունների դեմքով և ցանկանում սահմանադրական կարգը վերականգնել երկրում: Դա ենթադրում է, որ մեր կյանքում կան սխալներ, ապօրինություններ: Ամենացայտուն օրինակը ընտրական կեղծիքներն են: Իսկ սա նշանակում է, որ հասարակության մի շերտի` մտավորականության և մյուս շերտի` իշխանությունների միջև չափազանց մեծ անջրպետ կա: Եվ այս անջրպետը գոյացել է անկախության հենց առաջին տարիներին` Լևոն Տեր-Պետրոսյանի նախագահության շրջանում: Օսմանյան կայսրությունում բազմաթիվ երևելի հայեր եղել են պաշտոնատար անձնավորություններ: Երիտթուրքերի իշխանության օրոք բազմաթիվ հայ նախարարներ են եղել: Նրանք օժտված, տաղանդավոր, բանիմաց մարդիկ էին: Արտաքին գործոց նախարարն էր հայ` Գաբրիել Նորատունկյանը: Դուք սա պատկերացնո՞ւմ եք: Այսինքն` վստահության սահման կար: Թուրք իշխանավորները վստահում էին հայ իմացյալ մտավորականներին, մենք հիմա` անկախ Հայաստանի Հանրապետությունում, բացարձակապես չենք վստանում: Երբ իմանում ենք, որ ինչ-որ բարձր պաշտոնի նշանակվել է այսինչ մարդը, անպայման պետք է ծանոթախնամիական մի կապ փնտրենք դրանում: Սա նորություն չէ, ես գյուտ չեմ անում: Մենք ունենք այս ցավալի փաստը մեր իրականության մեջ, մեզանում մտավորականությունը հեռացված է Հայաստանում կատարվող ազգային, քաղաքական, մշակութային իրողություններում իր ունենալիք դերակատարությունից: Սա չափազանց միտումնավոր է արված: Արդեն քսան տարուց ավելի է, որ ես Հայաստանում չեմ տեսնում մի բարձրաստիճան պաշտոնյայի, որն ունենա իմացական բարձր արժանիքներ: Եվ դատելով այսօրվա պատկերից (տա՛ Աստված, որ ես սխալվեմ)` մոտ ապագայում չենք էլ տեսնի:

«ՁԵՎՈՎ ԱԶԳԱՅԻՆ, ԲՈՎԱՆԴԱԿՈՒԹՅԱՄԲ ԱՊԱԶԳԱՅԻՆ ԻՐԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ»


-Խոսեցիր սփյուռքից: Վերջին շրջանի հրապարակումներիցդ մեկը` «Սփյուռքն ու չսփյուռքահայությունը», հենց այդ թեմայով է: Ի՞նչն է քեզ առավելապես անհանգստացնում սփյուռքի ճակատագրում:
-Շատ ուղղակի կասեմ: Ինչպե՞ս կարելի է նախկին սոցապ նախարարին, նախկին կոմսոմոլի քարտուղարին վստահել սփյուռքի նախարարությունը: Ըստ էության, Հայաստանի Հանրապետության նախագահից հետո սփյուռքի նախարարն ամենաբարձր պաշտոնյան է, թերևս, որովհետև ութ միլիոնից ավելի հայության հետ է նրա հաղորդակցությունը:
-Այսինքն` ավելի մեծաքանակ զանգվածի, քան ապրում է մայր հայրենիքում:
-Այո՛: Եվ ես ուզում եմ իմանալ, թե ի՞նչ արժանիքի շնորհիվ է այդ տիկինը հայտնվել նման բարձր պաշտոնում: Մարդ, որը գնում է Ստամբուլ և հայտարարում, որ ստամբուլահայերը սփյուռքահայեր են: Հայաստանի պետական պաշտոնյան անում է նույն հայտարարությունը, ինչ թուրքական պետության քարոզանին: Այսինքն` հերքում է ստամբուլահայերի բնիկությունը: Իսկ ստամբուլահայությունը ժառանգորդն է արևմտահայության: Մայիսմեկյան շքերթների, պիոներպալատային ջատագովության հանգույն հայ դա՞տ են պաշտպանում: Չի կարելի: Եվ ես կարծում եմ, որ ոչ այնքան այդ տիկինն է մեղավոր, որքան նրան այդ պաշտոնին նշանակողը: Եվ ոչ ոք չի անհանգստանում այս իրողությամբ: Չի կարելի սեպ խրել Հայաստանի և սփյուռքի միջև: Իսկ յուրաքանչյուր անզգույշ, անգետ քայլ այդ սեպը խրում է: Սփյուռքի ճանաչողությունն ու ընկալումը շատ կարևոր են և անհրաժեշտ: Քսան տարուց ավելի է, որ սփյուռքում տեղի է ունենում ներքին խզում:
-Սա պատճառաբանում ես անկախությունից հետո արտագաղթած մեր քաղաքացիների հանգամանքո՞վ:
-Իհարկե: Այստեղից վերջին տարիներին գնացած մարդիկ դառնում են սփյուռքահայ: Բայց մենք ունենք դասական սփյուռք, որի և այդ նոր գնացածների միջև ներքին կապ գոյություն չունի: Ես այդ արտագաղթողներին որևէ կերպ դատապարտելու միտում չունեմ: Ես դատապարտում եմ Հայաստանում այսօր իշխող «չինովնիկիզմը», որի արդյունքում է տեղի ունենում արտագաղթը: Գնում են, որովհետև ուրիշ ճար չունեն: Բայց դրանով երկփեղկվում է սփյուռքը, արևմտահայերենն է մոռացվում: Արևմտահայերենի ոչնչացումը (Աստված մի՛ արասցե), սփյուռքի կղզիացումը ուղիղ գծով հարվածելու են այսօրվա գոյություն ունեցող Հայաստանին, այսօրվա հայաստանցուն: Սփյուռքը հայության արյունատար երակն է: Այդ արյունատար երակի շնորհիվ հայությունը շնչում է: Շատ կարևոր է հայության այդ շնչելիությունը: ՈՒ այդ երակը չի կարելի պահպանել կեղծ հայրենասիրական, սնապարծ կարգախոսներով, սովետական իդեոլոգիայի մեթոդներով: Սա է պետք գիտակցել: Իշխանությունները Հայաստանում անջրպետված են մտավորականությունից: Հանրությունն էլ ինքնին անջրպետված է մտավորականությունից: ՈՒ այս միջանցիկ արանքներում, բնականաբար, իշխանությունները հեռացված են հանրությունից: Թերթեք մեր դասագրքերը, որոնցով դաստիարակվում է հայ սերունդը: Նախկինում Լենինին նվիրված ոտանավորների փոխարեն այսօր Անդրանիկին ու Նժդեհին նվիրված նույնատիպ ոտանավորներն են, նախկինում սովետական բանակին փառաբանող, ուծացնող ոտանավորների փոխարեն այսօր արցախյան բանակին, Արցախի հերոսներին նվիրված ոտանավորներն են: Էլ չշարունակեմ:
-Այսինքն` ընդամենը արտաքին ձևի փոփոխությո՞ւն է կատարվել:
-Միմիա՛յն: Եվ քանի որ այսօրվա Հայաստանը հիմքով սովետական է, բովանդակությամբ էլ է համարյա սովետական: Մի քիչ արտաքին ազգային երանգ են ներարկել, բայց դրանից էությունը չի փոխվում: Հիմքը խախուտ է ու սովետական:
-Ասում ես, որ անջրպետ կա մտավորականության ու իշխանության, մտավորականության ու հանրության միջև: Ինչպե՞ս պետք է լցվի այդ անջրպետը:
-Շատ բացահայտ ու խորքային է այդ անջրպետը: Ազգային ինքնության գիտակցությունը պետք է հաղթի, որպեսզի լցվի այն: Ես, ազգային ինքնություն ասելով, նկատի չունեմ ուռճացված, տարփողված, ոչինչ չասող գաղափարախոսությունը: Բովանդակությունը մեզանում ինքնին դատարկ է: Կա միայն ձևը: Այսինքն` մենք ունենք ձևով ազգային, բովանդակությամբ ապազգային իրականություն: Այս վիճակը պիտի կարողանանք մեր ուսերից թոթափել: Հանրության քարոզանին այսօր լրագրողներն են, որոնք հանրության հետ ուղղակի կապ ունեն ու կարող են հանրության վրա որոշակի ազդեցություն թողնել: Շատ մեծ պատասխանատվություն է դրված լրագրողների վրա: Խնդիրը հայ հանրության կյանքը իմացաբանական առումով վերափոխելն է: Սա է անջրպետը լցնելու ճանապարհը: Մարդկանց գերակշիռ մասը լսում է ռաբիս երաժշտություն: Ռաբիսը երաժշտություն չէ, հոգեբանություն է: Կոմիտասը, դասականը անտեսված են: Եթե մենք դաստիարակված ենք ռաբիսով, ուրեմն չի կարող խոսք լինել ազգային վերափոխման մասին: Այդքան Դեբյուսիի անունն են տալիս և մոռանում, որ նա մեր Կոմիտասով է հիացել: Մենք ազգային հիմքը վերականգնելու համար պետք է տարփողենք Կոմիտասի երաժշտությունը: Դանիել Երաժիշտի պես մարդիկ այսօր բացառիկ են, նրանց պետք է լսել: Ռուբեն Անգալադյանն ազգային հենքի վրա, ազգային իմացականության վրա շեշտադրված եվրոպական մտածողություն է բերում: Նա ոչ թե մեր ականջին ինչ-որ բան է ասում, այլ գոռում է: Բացառիկ է այս մտավորականի գոյությունը: Ես հայերենի նկատմամբ մեծ նախանձախնդրություն ունեմ: Բայց պիտի ասեմ, որ թեև Ռուբեն Անգալադյանը գրում է ռուսերեն, ես աչք եմ փակում այդ փաստի վրա: Երանի շատերն այդպես գրեին, թեկուզ և ռուսերեն: Նշածս մարդկանց նմանները Հայաստանում այսօր մեկ ձեռքի մատների վրա են հաշվվում: Մտավորականի այս էությունը պետք է բազմացնել, տիրաժավորել, որ հայությունը տեսնի, ճանաչի: Այս տեսակ մարդիկ նեցուկ են, որպեսզի հայությունը զարգանա ճիշտ ուղիով, եվրոպական ճյուղով ընթանա, որովհետև մենք եվրոպամետ ենք, եվրոպականն է մեր նախնիների, մատենագիրների կրթության աղբյուրը: Եվրոպական մտածողություն են ունեցել այդ մարդիկ: Իսկ մենք այսօր եվրոպական մտածողություն ասելով հասկանում ենք այդ գենդերային չարաբաստիկ իրողությունը: Եվ այդ իրողությունը բերում-հավասարեցնում ենք մոցարտյան, բեթհովենյան հասկացություններին: Այդպես չէ: Պետք է ճիշտ պրոպագանդել արժեքները: Ազգային իմացական ներուժի քարոզանին պետք է գործի: Իսկ դա պետք է անի մեր երկրի կառավարությունը:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3748

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ